Mislukken uw verander projecten ook vaak?

geschreven door Sandra Galjaard

Geschreven op: 22 maart

Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de verander projecten mislukt.
Belangrijkste reden om een verander project in te zetten is gelukkig gewijzigd van ‘kostenreductie’ in 2010 naar ‘klaar zijn voor de toekomst’ in 2011.

Kostenreductie is zo ongeveer de slechtste doelstelling voor verander trajecten. Mede omdat mensen dan meestal niet meer echt bereid zijn om mee te werken. Door andere formuleringen, waaruit blijkt wat de betekenis is voor de persoon in kwestie zal de weerstand al vele malen minder zijn.

Mensen zijn namelijk van nature niet tegen veranderingen, maar vinden het wel heel erg belangrijk te weten wat dat voor hen met zich meebrengt.

Er kunnen vaak verschillende redenen worden aangewezen als reden van mislukking. Twee hele belangrijke redenen zijn meestal
  • ‘tekortschietende communicatie’ en
  • ‘te laat betrekken medewerkers’.
Ondanks dat dit hele bekende valkuilen zijn, zie je dat organisaties bij verander trajecten daar toch telkens weer in stappen.

In mijn ICT tijdperk bijvoorbeeld zag ik vaak dat van tevoren geen behoefte bepalingen werden gedaan onder de mensen die daadwerkelijk met de ICT zou moeten werken en daarnaast werd onderschat dat het aanschaffen van ICT ook een behoorlijk groot verander traject met zich meebrengt in de organisatie. Medewerkers werden vaak pas laat in het traject betrokken, terwijl het voor hen bijvoorbeeld een wijziging in werkprocessen betekende. Beter is natuurlijk van tevoren te bepalen wat de behoefte is. Is er echt wel nieuwe ICT nodig? Moeten processen wel wijzigen? Wat hebben we nodig om…. etc. etc.

Het niet (goed) in kaart brengen van de behoeften vooraf heeft vele consequenties. Bijvoorbeeld dat de aangeschafte ICT niet nodig blijkt te zijn, de reeds aanwezige ICT zou gewoon kunnen voldoen. Andere consequentie is dat 80% van de mogelijkheden van de nieuwe ICT niet wordt gebruikt, omdat er eigenlijk gewoon geen behoefte aan is, of omdat het net niet past in de behoefte. Zo zijn er nog vele te benoemen die allen te voorkomen zijn.

Op basis hiervan heb ik besloten een nieuwe dienst te introduceren voor Triskelion Advies, omdat ik ervan overtuigd ben dat ik hiermee organisaties veel geld en teleurstellingen kan besparen.